Týdeník Kulturní noviny

4. číslo pondělí 26. 1. 2015

Téma Osobnosti

Rodový pohled může člověka nesmírně obohatit

Eduard Petiška. Foto Tomáš Koloc

Rozverný i vážný rozhovor s Martinem Petiškou (Eduardem P. Martinem), synem Eduarda Petišky, spisovatelem, literárním teoretikem a vydavatelem každoročního Almanachu českých šlechtických rodů.

Eduarda Petišku zná většina národa jako autora knihy Staré řecké báje a pověsti . Jaký byl tento nestor české literatury jako tatínek? Já měl do jisté míry štěstí, že v době, kdy jsem se narodil, byl můj tatínek jako spisovatel zakázaný. On byl sv ... více »

Společnost a politika Věda

Čas pro tmu, čas pro světlo

Helena Illnerová. Foto Luděk Kovář

Profesorka Illnerová, jak asi sama chce být viděna: jako čestná, moudrá, laskavá, společensky angažovaná osobnost. Bez pochybností a bez pokušení.

 

„Světelnými“ metaforami se to v knižním rozhovoru Heleny Illnerové s Pavlem Kovářem, nazvaném Čas pro světlo , jen hemží. Radujme se z každého dalšího rozlévání světla po zemi! − vyzývá nás paní profesorka v úplně poslední větě. „Kousek světla, dob ... více »

Kultura a umění Zahraničí

Poslušnost a svoboda

Prvky muslimské architektury na středověké katedrále ve francouzském Le Puy-en-Velay. Foto Wikimedia Commons

Nový román Michela Houellebecqua je pokusem o kritiku Západu a jeho myšlení. Islám v této Houellebecqově hře se čtenářem zastává zjednodušenou roli podnětu k sebereflexi.

 

Titulní straně čísla Charlie Hebdo, které vyšlo v den, kdy bylo zastřeleno osm členů redakce tohoto satirického týdeníku, vévodila karikatura Michela Houellebecqa. Pod nadpisem "Věštby čaroděje Houellebecqa" visely dvě bubliny. V první lze číst: "V ... více »

Kultura a umění Osobnosti

Třicátý leden: narozeniny Richarda Brautigana a Pavla Řezníčka

Richard Brautigan. Foto www.brautigan.net

Jen těžko může být náhodou, že se tito dva autoři narodili ve stejný den v roce.

Astrologie je v České republice dnes ceněným oborem, kterým ovšem málokdo svůj život řídí. Hodně lidí o astrologii ale rádo mluví. Tímto se k nim přidávám. Že se ve stejný den v roce, 30. ledna, narodili Richard Brautigan a Pavel Řezníček, toho jsem ... více »

Kultura a umění Domov

Sudety, starobylá oppida a Ptolemaios – pátrání po dávných geografických názvech

Ptolemaiova mapa světa. Repro The British Library

Málokteré z našich zeměpisných pojmenování v sobě nese ozvěnu dávné minulosti, kdy naše země spadaly do akčního prostoru Říše římské a svou pozornost jim věnoval i slavný Claudius Ptolemaios, řecký učenec působící v egyptské Alexandrii.

 

Starší občané si pamatují z předválečných dob, že nacisti označovali termínem Sudety (Sudetenland) pohraniční kraje republiky sousedící s Německem. S tím jménem spojovali stoupenci K. H. Franka i požadavek přivtělení k „domovské říši“: Heim ins Reic ... více »

Kultura a umění Osobnosti

Mistr veduty, realista i fantasta

Giovanni Batista Piranesi: Stará hrobka s obelisky a urnami. Asi 1743. Repro Los Angeles County Museum of Art

Ještě poslední týden je možné navštívit výstavu grafik Giovanni Piranesiho v pražském Clam-Gallasově paláci.

Výstava Giovanni Battista Piranesi - Geniální grafik italského baroka začala už 20. listopadu, šel jsem se na ni ale podívat až v době, kdy končí (své dveře definitivně uzavře v pondělí 2. února). V deštivém lednovém sobotním odpoledni bylo na výs ... více »

Literární ukázka Kultura

Počteníčko: Cestující první třídy

Obrázek nebo fotografie#13258

Kult pochybných celebrit není ničím novým, jak dokazuje následující povídka Antona Pavloviče Čechova.

  Cestující první třídy, když se byl na nádraží naobědval a trochu napil, rozložil se na sametovém divaně, sladce se protáhl a zdříml si. Podřímav pak ne více pěti minut, pohlédl matnýma očima na svůj protějšek, usmál se a řekl: „Můj otec blahé pamě ... více »

Příloha Kulturních novin Příloha Offformat

leden 2015

Offformat Kultura

Chvíle

Barbora Zentková + Julia Gryboś, video z instalace Chvíle v galerii OFF/FORMAT, 2014

Chodíte ještě na výstavy za silnými smyslovými zážitky? Výstava Barbory Zentkové a Julie Gryboś takový nabízí, lhostejný ke škatulkám oborů a disciplín, emocionální i konceptuální. Pokud jste ochotni chvíli se zdržet.

Když se v jedné z úvodních pasáží Hesseho Stepní vlk s obezřetnou plachostí a neskrývaným opovržením pohybuje ulicí města, odhaluje čtenáři starou zeď, kterou si oblíbil proto, že na ní zkrátka vůbec nic není. Nejde ani o sentiment kvalitní zedničin ... více »

Offformat Kultura

Proměna neurčitého k určité holosti

„Představme si umělecký proces jako návštěvu cizího kraje a pozdější vyprávění o zážitcích,“ aneb další pohled na výstavu Barbory Zentkové a Julie Gryboś v galerii OFF/FORMAT.

Seznámení Je pro mne složité verbalizovat můj dojem z umělecké činnosti Barbory Zentkové a Julie Gryboś, přestože je budovaný na základě letité zkušenosti s oběma. Julii jsem poprvé potkala během stáže na Akademii Sztuk Pieknych ve Varšavě. Julie ta ... více »

Offformat Kultura

Mezera v mezeře

Lenka Lindaurová: Mezera 25: Mladé umění v Česku 1990−2014. Společnost Jindřicha Chalupeckého 2014.

Poznámky ke knize Lenky Lindaurové Mezera 25: Mladé umění v Česku 1990−2014.

Jak se umění stává dějepisem? Na počátku jsou samozřejmě výstavy, kurátoři, galeristé, recenzenti. Pak katalogy, publikace a výstavy aspirující na mapování určité tendence, okruhu či mikrofáze. Nakonec se tohoto materiálu zmocňují historici umění a ... více »

Offformat Kultura

Jak těžké je být v současné Evropě Evropankou

Meriç Algün Ringborg: Billboards, 2012. Foto: Moderna Museet / Åsa Lundén

V říjnu jsem měla to štěstí, že zrovna při mé návštěvě Moderna Museet ve Stockholmu probíhala vernisáž Meriç Algün Ringborg: Becoming European. Rozhovor s touto mladou energickou umělkyní mě zaujal natolik, že jsem posléze pátrala i po její další, mně dosud neznámé tvorbě.

Meriç Algün Ringborg se narodila v roce 1983 v evropské části Istanbulu. Nyní žije a tvoří ve Švédsku, ve Stockholmu. V posledních letech se její práce zaměřuje na reflektování vlastních zkušeností s poznáváním nových kultur, jazyků, tradic a předev ... více »

Offformat Kultura

3 x 3

Vladimír Véla, Nádoba IV, kombinovaná technika na plátně, 60 x 50 cm, 2012. Foto: Archiv autora

Přivlastnění není zločin, a tak tedy ve zkratce o současných obrazech i o textech o současných obrazech současně.

Černá hodinka   Hledal výrazové možnosti pro své vize zaznamenat téma a nepřestat být součástí   Všude jako by byla nejpodstatnější nějaká nepatřičnost   srdce parohy seník   větve relikviář     Petr Kovář: VAŇOUS, Petr. Černá hodinka. Ateliér: čtr ... více »