Týdeník Kulturní noviny

30. číslo pondělí 27. 7. 2015

Téma Osobnosti

Odešel Pan redaktor

Jaromír Nečas (vlevo) oslavil v roce 2005 vydání svého sólového CD. Foto Miroslav Potyka

V sobotu 25. července odešla ve věku 93 let velká osobnost brněnské, moravské a vůbec české kultury, rozhlasový redaktor Jaromír Nečas. Jeho celoživotní práce vyústila v pestrou úrodu na kulturním poli.

V sobotu dvacátého pátého července zesnul na domácím lůžku Jaromír Nečas. V jeho věku – jednadvacátého února letošního roku mu bylo třiadevadesát let – by se řeklo, žádný div. Ale byl! Nám, kteří jsme s ním byli v kontaktu, se totiž zdálo, že takový ... více »

Dokument Osobnosti

Dvě ohlédnutí

Edgard Farasyn (1858-1938): Lidská potěšení. Repro Wikimedia Commons

Dva autobiografické texty Jaromíra Nečase: ukázka z publikace Sešlost u Nečasů a fejeton pro Kulturní noviny z roku 2010.

„Třeba je kyselé…“ (Zpověď dítěte svého věku) Narozen v Kyjově, víno sál pravděpodobně už s mateřským mlékem. Vědomě od základní školy ve Strážnici, kde byl otec ředitelem hospodářské školy a zároveň správcem výzkumné vinařské školy patřící mutěnick ... více »

Kultura a umění Kultura

Starý dobrý Dickens

Ilustrace George Landowa k prvnímu vydání knihy. Repro The Victorian Web.

Novela Večerní stíny, u nás znovuvydaná v roce 2014, jistě nezklame čtenáře, kteří mají rádi tvorbu klasika anglické prózy 19. století.

K těm, kdo mají prózy Charlese Dickense rádi, se rovněž počítám. A tak ani mne Večerní stíny  nezklamaly. A ten, kdo se dosud s dílem Charlese Dickense nesetkal, po této knížce asi sotva sáhne. Pro mladší generaci už Dickens totiž patří k nudným, r ... více »

Dokument Dokumenty

Otázky bez odpovědi (16. část): Člověk, který se ptá

V roce 1966, v době myšlenkového i tvůrčího kvasu v české společnosti, sepsal mladý student fyziky filosofické pojednání o devatenácti kapitolách, v němž si kladl mnohé – pro něj tehdy důležité – otázky. Ani po bezmála padesáti letech nemůžeme říci, že by zcela pozbyly své důležitosti či inspirativnosti. Přinášíme další část tohoto dříve nepublikovaného textu.

Motto: Spatřil nápis, který byl sice velký a zřetelný, ale nedalo se z něho rozeznat, znamená-li Jsem sám, nebo Jsem s vámi. (Camus) Dostojevskij byl v mládí posluchačem důstojnické školy. Po jedné přednášce o taktice v borodinské bitvě vyzval učit ... více »

Poezie Kultura

Cikáda

Obrázek nebo fotografie#14704

Letní báseň Victora de Laprade.

Vzduch parný. Křídel ruch ztich v klasech, po nivě,             po zvuku ani stopy, i chladná ještěrka se krčí bázlivě             na poli mezi snopy. List mlčí, na stromech ni ptáče neletí,             keř pohnouti se váhá, zem jistě viděla, ... více »

Literární ukázka Zahraničí

Počteníčko: Město Zlatého psa

Obrázek nebo fotografie#14703

Dnešní úryvek z knihy Jurije Brězana Krabat (1976) na téma pořádku a zraku je pro naše chvíle až překvapivě aktuální…

Krabat a mlynář Kušk kráčeli do města ulicí dlážděnou kočičími hlavami. Nikdo si jich nevšímal, nikdo se o ně nestaral. Hlavní ulice byla široká a hladká jako čerstvě ukrojený koláč, postranní byly úzké a hrbolaté, všude bylo plno lidí, většinou čil ... více »

Fejeton Domov

A vítěze přejede blondýna…

Obrázek nebo fotografie#14702

Fejeton o jednom závodu.

Napsal mně jeden známý, že s jakýmikoli organizacemi plácajícími něco o míru nadobro skončil: „Věnoval jsem těm aktivitám rok času a úsilí, efekt bohužel nicotný. Kudy kudy cestička přesně nevím. Snad jen přimět alespoň část spoluobčanů k tomu, aby ... více »

Příloha Kulturních novin Příloha Offformat

květen 2015

Offformat Kultura

Ariadnino klubko filosofie bláznovství a výtvarné tvorby (2. část)

El Greco, Pohřeb hraběte Orgaze, 1586-88, olejomalba, 4,8 x 3,6 m. Repro: wikipedia.org

Fenomén šílenství, vyjádřený termíny follia, furore či mania, je respektovanou energií tvůrčí inspirace. Autor eseje sleduje proměny abnormálního od řecké antiky až do současnosti.

G. R. Hocke formuloval naprosto brilantní posouzení discordiae concordi ducha epochy manýrismu ve svém, dnes již klasickém, díle těmito větami: „,Alogičnosti‘ se dostalo nového, racionálního stvrzení v empirické přírodní vědě. Co vytušila první maný ... více »

Offformat Kultura

Jehla v kupce sena

Pohled do instalace výstavy Jehla v kupce sena. Foto: archiv Topičova salonu

Koláž odkazujících symbolů a příběhů v současném umění přinesla zdařilá výstava v Topičově salonu v Praze.

  Všechno je příběh. Fabule. Nedávno jsem kdesi narazil na přirovnání čehosi k listu na říční hladině. List se hýbe, houpe, natáčí a točí, ale abyste získali komplexní informaci o jeho pohybu, musíte se podívat na řeku, sledovat její tvar, tempo, př ... více »

Offformat Kultura

Text to Speech

Vstup do výstavy Text to Speech. Foto z vernisáže výstavy: Martina Schneiderová

Vystavit prázdnou galerii není nic nového. Dvojice & (Barbora Trnková & Tomáš Javůrek) tvoří toto prázdno aktuálními výtvarnými prostředky a angažovaným postojem. Divák jako aktivní spoluaktér výstavy se stává součástí uměleckého plánu.

Tvůrčí duo & se hlásí k prostředí net a software artu. K virtuálním sférám globálních informačních sítí, které se mohou stát uměleckým médiem podobně jako plátno na blindrámu. K algoritmům, kódům a softwarovým aplikacím, které mají potenciál být výr ... více »

Offformat Kultura

Hovuduvudo

Pavel Matyska, Centra, 2015, akryl na plátně, 200 x 150 cm. Foto: archiv autora

Podivuhodné zaklínadlo, výkřik v regionálním dialektu, překlep v nelichotivém oslovení? Především výstava prací dvou výrazných osobností aktuální malířské scény v galerii OFF/FORMAT.

Přijetí výtvarné tvorby Šárky Koudelové (1987) a Pavla Matysky (1977) širší veřejností je možná podobně nesamozřejmé jako porozumění slovu v názvu jejich společné výstavy. Je přitom zřejmé, že se nejedná o umělce vyjadřující se shodnými technickými ... více »

Offformat Kultura

Žoldnéři v Kensington Gardens

Leon Golub, Gigantomachie II, 1966, akryl na plátně, 304 x 731 cm. Foto: Serpentine Gallery

Tvrzení, že umění a politika spolu mohou docela dobře koexistovat, dnes nikoho nepřekvapí. Již jsme si zvykli, že i čeští umělci nestojí jen „kdesi mimo“, ale nutí nás k zamyšlení, kde je naše pozice tváří v tvář současné politické a společenské realitě a jak s tím hodláme naložit. Dvě ukázky z historie a současnosti tohoto žánru byly v průběhu jara k vidění v Londýně.

  Ocitli-li jste se v městě nad Temží, mohl vás některý sluneční paprsek nasměrovat do Kensingtonských zahrad, zelené idyly anglického romantismu akcentované tu a tam s bílou architekturou. Jednu z nich postavili v dobách Napoleona jako zbrojnici, d ... více »