Týdeník Kulturní noviny

9. číslo pondělí 2. 3. 2015

Téma Domov

Dvě splátky velkého dluhu

Bučovice v roce 1920.

Regionální literatura, která vychází v malých nákladech mimo velká centra, v sobě obsahuje perly. Jsou to publikace, které nevznikají, aby měly obchodní úspěch, neposílají se do literárních soutěží. Jejich smysl je jiný: Vznikají ze života a pro potřeby života, pro udržení paměti o lidských rodech a osudech zdánlivě obyčejných lidí, na jejichž zádech však leží dějiny. Představujeme dvě takové publikace.

Nakupily se mi za poslední dva tři roky v krabici knížky, o nichž jsem chtěl psát již dříve, ale nedostal jsem se k tomu. Pro nedostatek času, pro zápas s jinými „důležitějšími“ tématy. Trochu se stydím. Do minulosti jsou tak odsouvány knihy, které ... více »

Kultura a umění Kultura

Citlivé, studené světlo

Gyrdir Eliasson

Styl islandského spisovatele Gyrðíra Elíassona bývá označován jako magický minimalismus.

Gyrðír Elíasson (* 1961) se v České republice představil knižně poprvé v roce 2013, a to hned dvěma tituly. Souborem povídek Mezi stromy , který v originále vyšel v roce 2010, a prózou Kniha od řeky Sandá , již by snad bylo možné zařadit do žánru ... více »

Kultura a umění Kultura

Od Eislera k Zumthorovi

Zdeněk Fránek: Rodinný dům v Hodoníně-Rybářích. Foto www.archiweb.cz

Baráky v hlavě, kniha rozhovorů, které vedl Petr Volf s dvaceti současnými architekty, je zajímavou sondou do myšlení tvůrců staveb ovlivňujících podobu veřejného prostoru. 

Zatímco literatuře či vážné hudbě se dokáže člověk při troše štěstí vyhýbat, architektura ovlivňuje náš každodenní život. Proto je samozřejmě předmětem četných polemik, v nichž zpravidla vítězí emoce nad hlubší znalostí problematiky. Je tedy nutné p ... více »

Kultura a umění Osobnosti

Říkali mu Voloďa

Vladimir Vysockij. Zdroj Wikipedia

V lednu letošního roku by se Vladimír Vysockij (25. ledna 1938 – 25. července 1980), herec, písničkář a velká postava ruské poválečné kultury, dožil pětasedmdesáti let. Milovaný, nezávislý a inspirativní, zanechal velkou stopu nejen v domácím prostředí, ale také v Československu, kde ovlivnil řadu písničkářů. Přinášíme osobní vzpomínku na tuto osobnost.

Ve světle vraždy opozičního poslance Státní dumy Ruské federace Borise Němcova je návrat do Moskvy brežněvovských sedmdesátých let minulého století idylickou procházkou. Ano, odpůrci režimu končívali v psychiatrických léčebnách, někteří v pracovních ... více »

Komentář Média

Kulturní noviny potřebují podporu čtenářů

Milí čtenáři, naše perspektiva není růžová. Abychom zabezpečili týdenní vydávání Kulturních novin na nejbližší měsíce, museli jsme snížit i ty již předtím jen symbolické odměny našim nejbližším spolupracovníkům, kteří zajišťují provoz webových stránek. Každá stokoruna „virtuálního předplatného“ nám prodlužuje život. Děkujeme všem čtenářům, kteří nám doposud přispěli, a prosíme i další z vás o jakoukoli, byť malou podporu. Díky moc předem.

... více »

Poezie Domov

Karel Toman

Aljaksandr Tarasevič: Březen, mědirytina, asi 1672. Repro Wikimedia Commons

Jak za básníkem přišlo jaro.

Na naší studně ráno hvízdal kos. Jde jaro, jde jaro. A když jsem okno na sad otvíral, šeptaly pukající pupeny: Jde jaro, jde jaro. Bez chvěje se a hrušně čekají. Jde jaro, jde jaro. Zas novým třpytem rozkvétá ti vlas a nových kovů napil se t ... více »

Literární ukázka Kultura

Počteníčko: Dvojí smrt Jáchyma O‘Vejvody

Salvador do Bahia: přístav s Lacerdovou zdviží. Foto en.academic.ru

Ukázka z novely Jorgeho Amada popisující rázovitou figurku města Salvador do Bahia: váženého finančního úředníka, který si v závěru života začal užívat a stal se vyhlášeným přístavním pobudou. 

V oné chvíli se už bahijskými ulicemi rozlétla zpráva o nenadálé smrti Jáchyma O’Vejvody. Kramáři v tržnici nezabřeli sice na znamení smutku, zato si hned přirazili na bižutérii, slaměných kabelkách, hliněných figurkách, které prodávali turistům. Ta ... více »

Příloha Kulturních novin Příloha Offformat

leden 2015

Offformat Kultura

Chvíle

Barbora Zentková + Julia Gryboś, video z instalace Chvíle v galerii OFF/FORMAT, 2014

Chodíte ještě na výstavy za silnými smyslovými zážitky? Výstava Barbory Zentkové a Julie Gryboś takový nabízí, lhostejný ke škatulkám oborů a disciplín, emocionální i konceptuální. Pokud jste ochotni chvíli se zdržet.

Když se v jedné z úvodních pasáží Hesseho Stepní vlk s obezřetnou plachostí a neskrývaným opovržením pohybuje ulicí města, odhaluje čtenáři starou zeď, kterou si oblíbil proto, že na ní zkrátka vůbec nic není. Nejde ani o sentiment kvalitní zedničin ... více »

Offformat Kultura

Proměna neurčitého k určité holosti

„Představme si umělecký proces jako návštěvu cizího kraje a pozdější vyprávění o zážitcích,“ aneb další pohled na výstavu Barbory Zentkové a Julie Gryboś v galerii OFF/FORMAT.

Seznámení Je pro mne složité verbalizovat můj dojem z umělecké činnosti Barbory Zentkové a Julie Gryboś, přestože je budovaný na základě letité zkušenosti s oběma. Julii jsem poprvé potkala během stáže na Akademii Sztuk Pieknych ve Varšavě. Julie ta ... více »

Offformat Kultura

Mezera v mezeře

Lenka Lindaurová: Mezera 25: Mladé umění v Česku 1990−2014. Společnost Jindřicha Chalupeckého 2014.

Poznámky ke knize Lenky Lindaurové Mezera 25: Mladé umění v Česku 1990−2014.

Jak se umění stává dějepisem? Na počátku jsou samozřejmě výstavy, kurátoři, galeristé, recenzenti. Pak katalogy, publikace a výstavy aspirující na mapování určité tendence, okruhu či mikrofáze. Nakonec se tohoto materiálu zmocňují historici umění a ... více »

Offformat Kultura

Jak těžké je být v současné Evropě Evropankou

Meriç Algün Ringborg: Billboards, 2012. Foto: Moderna Museet / Åsa Lundén

V říjnu jsem měla to štěstí, že zrovna při mé návštěvě Moderna Museet ve Stockholmu probíhala vernisáž Meriç Algün Ringborg: Becoming European. Rozhovor s touto mladou energickou umělkyní mě zaujal natolik, že jsem posléze pátrala i po její další, mně dosud neznámé tvorbě.

Meriç Algün Ringborg se narodila v roce 1983 v evropské části Istanbulu. Nyní žije a tvoří ve Švédsku, ve Stockholmu. V posledních letech se její práce zaměřuje na reflektování vlastních zkušeností s poznáváním nových kultur, jazyků, tradic a předev ... více »

Offformat Kultura

3 x 3

Vladimír Véla, Nádoba IV, kombinovaná technika na plátně, 60 x 50 cm, 2012. Foto: Archiv autora

Přivlastnění není zločin, a tak tedy ve zkratce o současných obrazech i o textech o současných obrazech současně.

Černá hodinka   Hledal výrazové možnosti pro své vize zaznamenat téma a nepřestat být součástí   Všude jako by byla nejpodstatnější nějaká nepatřičnost   srdce parohy seník   větve relikviář     Petr Kovář: VAŇOUS, Petr. Černá hodinka. Ateliér: čtr ... více »