Čtrnáctideník Kulturní noviny
24. číslo pondělí 10. 6. 2019
Čtyři z Lužice a jeden dům

O jednom pražském domě a jedné "cizí" zemi
Lužický seminář, pravděpodobně dílo architektonického mistra Kiliána Ignáce Dientzenhofera, stojí v Praze na Malé Straně na dohled Karlova mostu od dvacátých let osmnáctého století. Původně byl projektován jako v pořadí třetí pražské centrum pro stu ... více »
V čem bychom se měli poučit od Holandska

Reportážní komentář o tom, jak Češka v zemi tulipánů nevycházela z údivu.
Hned zkraje drobná lingvistická poznámka: významy Nizozemsko a Holandsko používám jako synonyma (ač se Nizozemsko používá jako označení pro současné Nizozemské království a Holandsko je historickým územím v Nizozemsku. Obě jsou pak součástí Nizozemí ... více »
Vzpomínkové zrcadlo brněnského novináře

Druhé vydání knihy Pozdní sběr představuje soubor básní, vzpomínek i novinářských textů Ladislava Vencálka a tvoří svébytné zrcadlo brněnské kultury a historie.
Ladislav Vencálek (1936) je brněnské veřejnosti znám především jako novinář. Začínal koncem 60. let v časopise Zálesák, po jeho zrušení v roce 1969 se živil jako osvětlovač v divadle. V roce 1972 nastoupil do Brněnského večerníku, z něhož byl jako n ... více »
České kresby na prodej v New Yorku?

Zůstaňte klidní. Žádná masová vlna světového či amerického zájmu o české umění nenastala. Přesto veletrh současného výtvarného umění pod názvem Frieze New York jako pobočka slavného stejnojmenného veletrhu londýnského dílčí českou stopu přinesl.
Frieze je koncipován jako prodejní přehlídka aktuálního výtvarného umění, takže Picassa nebo jiné ověřené klasiky minulosti tu nenajdete. Naopak díla slavných osobností umění těchto dnů se tu objevují ve větším počtu, než třeba na veletrhu Art Colog ... více »
Píseň zvonku při křtu

Báseň Jeana Richepina v překladu Jaroslava Vrchlického.
Filištíni, kramáři, již na měkkém polštáři ženy své, ženy své Líbáte a myslíte na děti, jež zplodíte v sprostotě, v sprostotě, Jak budou mít velký břich, holou bradu, budou z nich notáři, notáři! Ale běda! jaký klam, co se jednou za trest vám ... více »
Počteníčko: Ďábel v četbě

Siegfried Lenz (1926–2014) vešel do literární historie knihami kriticky bilancujícími německou mentalitu a nedostatečné vyrovnání s temnou minulostí, jako je Vlastenecké muzeum a Hodina němčiny. Je však také autorem rozmarných humoresek o původních obyvatelích svého rodného mazurského kraje. Obyvatelé vesnice Šulákova (Suleyken) nijak nepřipomínají čítankový obraz tupě disciplinovaných Prušáků, spíše nám mohou v mnohém připomenout oblíbené postavy z české literatury.
Hamilkar Dříst, můj děd, měl – abych nelhal – takových jedenasedmdesát let a právě se soukromou pílí naučil číst, když to vypuklo. Co? Samozřejmě nájezd generála Vavrily, jenž vytrhl z bažin kolem Rokytna, pálil, drancoval a tropil podobné rošťárny ... více »
My jsme ta banda kašparů

Svět jako divadlo a divadlo jako politika – přichází další výměna masek?
Žijeme v časech, které zpochybňují zdánlivě spolehlivé jistoty. Tak jsem si mimoděk vzpomněl, jak jsem se v jiné bouřlivé době, na podzim roku 1989, díval v televizi na jakýsi pořad, patřící k oblíbenému žánru hereckých vzpomínání. Zaujalo mne, jak ... více »