Kultura a umění Kultura

Hudební (nejenom) vánoční tipy

Valašský multiinstrumentalista Marian Friedl. Foto Jiří Plocek

Během posledního roku vyšlo několik pozoruhodných titulů, které anoncujeme v následujícím textu. Pro milovníky lidové hudby, jejích modernějších přesahů a jazzu jsou to počiny, jež mají nadčasovou hodnotu.

TRADIČNÍ HUDBA V SOUČASNOSTI

Kosecké písně

Tři muziky (Kubíci, Rubáš, Soláň) ze tří oblastí – Horňácko, okolí Buchlovic a kraj kolem valašského Soláně – doprovázejí tamní lidové sbory v souboru písní s koseckou tematikou. Ruční kosení trávy, které v průběhu druhé poloviny 20. století zcela ustoupilo mechanizaci, patřilo k základním zemědělským činnostem a jako takové se obsahově odrazilo i v lidové kultuře. V posledních desetiletích dochází k obnově ručního kosení v nepřístupných oblastech či v lokalitách vyžadující šetrné zacházení. S tím je spojena i renesance ručního kosení, přičemž v několika případech vznikly svého druhu „kosecké“ festivaly. Kdo jednou zažil na konci května nádhernou atmosféru každoročního kosení buchlovického zámeckého parku za zpěvu lidových sborů a hraní muzik, nikdy na to nezapomene a s velkou pravděpodobností se bude na to místo vracet. Tento titul představuje neobyčejně vydařené okénko do ryzí tradiční kultury.

Kosecké písně, Indies Scope, 2019, 2664508-2 

Beskydská Odysea Mariana Friedla

Vynikající multiinstrumentalista, výrobce a znalec lidových nástrojů Marian Friedl se vydal se svými přáteli, zpěváky lidových písní, po hřebenech Beskyd a Javorníků pátrat po hudebních tradicích a nástrojích. Jak sám píše, když se před lety začal zajímat o staré lidové nástroje, měl pocit, že vstupuje do země duchů, že už neexistují živí nositelé těchto tradic. Ke svému překvapení jich řadu objevil a tento titul je tak ojedinělou encyklopedií karpatského lidového instrumentáře (píšťalky, trúby, cimbálky, lidové housličky, gajdy) a krásných písní, které žijí i dnes. Z vynikajících zpěváků jmenujme namátkou Kláru Blažkovou (působící i v muzice Soláň, BROLNu a v Ensemble Flair), Ludmilu Vaškovou, Sabrinu Pasičnykovou, Sáru Kokešovou, Pavla Ptáčka a Jana Pustku.

Beskydská Odysea/Marian Friedl a sólisté z Beskyd, Indies Scope, 20194506 – 2


Primáš Martin Hrbáč dvakrát

V roce 2019 osmdesátiletá moravská folklorní legenda, horňácký primáš a zpěvák Martin Hrbáč, zúročil svou životní cestu na dvou vynikajících nosičích. Nejprve na dvoudiskovém kompletu Hrajte, že mi, hrajte, který je výběrem rozhlasových archivních snímků ze 70. a 80. let 20. století. Martin Hrbáč natáčel s tehdy neobyčejně populárním Brněnským rozhlasovým orchestrem lidových nástrojů. Přestože je to „úkrok“ od jeho vlastní zemité horňácké muziky, tak tyto nahrávky mají nadčasovou kvalitu a je záslužné, že se jich vydavatelství Indies Happy Trails s producentem Petrem Mičkou ujalo.

Druhým, zcela současným počinem osmdesátiletého horňáckého „majstra“, je spolupráce s muzikantsky jednou z nejambicióznějších horňáckých i moravských kapel Musikou Folklorikou cimbalisty Petra Pavlince. O jednu až dvě generace mladší muzikanti se tu vyznávají z úctyplného vztahu ke svému učiteli a s nejvyšším nasazením i pokorou slouží jeho hlasu. Martin Hrbáč dokazuje, že i přes různé zdravotní potíže je i ve své osmdesátce impozantním zpěvákem, zemitým a charismatickým.

Hrajte že mi, hrajte, Indies Happy Trails, 2019, MAM 778 – 2

Martin Hrbáč&Musica Folklorica, Indies Scope, 2019, 2664517-2

JAZZ A POPULÁRNÍ HUDBA

Viklický, Suchý a Šlitr na jednom disku

Lahůdka pro všechny, kdo mají rádi dobrý jazz a současně legendy českého divadla a populární hudby Jiřího Šlitra a Jiřího Suchého. Čistě instrumentální verze písní dua S&Š (Pramínek vlasů, Oči sněhem zaváté, Tereza, Honky tonky blues a další i méně známé) jsou vyvažovány i zpěvem. V šesti skladbách ze čtrnácti zpívají Berenika Kohoutová, Vojtěch Dyk, a dokonce ve třech písních sám Jiří Suchý.

Emil Viklický Trio hraje Suchého a Šlitra, Galén, 2019, G 19 134 2


Naima a ti další z jazzové edice Indies Happy Trails

Reedice prvního alba moderní české jazzové skupiny Naima z roku 1986, špičky naší scény 80. a 90. let, je počinem, který i po letech ukazuje, jakým svěžím zjevením tato parta muzikantů kolem pianisty a skladatele Zdeňka Zdeňka byla. Co jméno, to veličina, která osvědčuje své kvality a jedinečnost dodnes. Za všechny jmenujme kontrabasistu Jaromíra Honzáka a saxofonistu Františka Kopa. Naima ve své době přinesla neortodoxní jazz, stravitelný i pro publikum nejazzové. Meditativní plochy, melodická invence a bezprostřední pocitovost povýšily její hudbu nad dobovou produkci a promlouvají dodnes svou krásou i k jazzově nepříliš připravenému posluchači.

V této souvislosti upozorňuju na neobyčejnou jazzovou edici vydavatelství Indies Happy Trails, která mapuje historii českého jazz reedicemi výrazných počinů jednotlivců i skupin. Oživuje na CD kultovní alba i interprety a objevuje znovu pro současného posluchače jejich krásu i kvalitu. Celá řada počíná přelomovým albem Studia 5 z roku 1959, kde se sešly zakladatelské osobnosti moderního českého jazzu L. Hulan, K. Velebný. J. Konopásek, A. Holitzer, V. Tomek a I. Dominák a pokračuje mapováním všech formací vzniklých z S+H Quartetu K. Velebného a J. Konopáska a dalšími počiny dalších interpretů (kontrabasista L. Hulan, trumpetista J. Hnilička, Traditional Jazz Studio, kytarista R. Dašek). Průkopnickým počinem je oživení unikátních živých nahrávek z roku 1976 brněnského uskupení Ch.A.S.A., které ukazuje, jak invenční muzikanty měla i brněnská jazzová scéna.

Všem milovníkům českého jazzu doporučuju projít si tuto produkci, která je vybavena obsáhlými a informačně nabitými doprovodnými texty a často i doplňujícími, či dosud nevydanými bonusy. Je to základní česká jazzová encyklopedie a současně neobyčejně zajímavá hudba.

Naima, Indies Happy Trails, 2018, MAM772-2


Distribuční kontakty:

Indies Happy Trails: https://www.indiesrec.eu/

Indies Scope: https://www.indies.eu/

Galén: http://www.galen.cz