Společnost a politika Zahraničí,Ekonomika

Rakouská vláda zavádí celostátní klimatickou jízdenku na všechny druhy veřejné dopravy

Foto Tomáš Koloc.

Rakousko zavede už od roku 2021 jízdenku na autobusy a vlaky platnou v celé zemi. Roční celorakouská jízdenka bude stát 3 eura denně.

Celorakouská ekologická jízdenka přijde už příští rok. Koaliční vláda lidovců a zelených dala ve středu 29. července 2020 zelenou prestižnímu projektu ministryně životního prostředí Leonore Gewesslerové (Zelení).

Takzvaná roční jízdenka 1-2-3 (1-2-3-Jahresticket) 2. třídy má stát 1 095 eur, tedy 3 eura denně za neomezené cestování po celém území Rakouska. Připravované varianty umožňující cestovat volně vlaky či autobusy po jedné nebo dvou spolkových zemích za jedno, resp. dvě eura denně musejí ještě počkat.

Osobám mladším 26 let, seniorkám a seniorům a lidem s postižením bude nabízeno zlevněné jízdné za 820 eur. Cestující si kromě toho budou moci připlatit a tím získat možnost vzít s sebou až 4 děti do 15 let. Tento příplatek má činit deset procent ceny standardní jízdenky, tedy 109 eur ročně. Jak přesně bude roční klimatická jízdenka vypadat, zatím není stanoveno, bude však mít formát platební karty a bude opatřena fotografií – podobně jako roční jízdenka vydávaná nyní Rakouskými spolkovými drahami (ÖBB), která cestujícího opravňuje k padesátiprocentní slevě.

„Jízdenka 1-2-3 je můj srdeční projekt. Lidé v Rakousku už čekají na zavedení takto dostupné jízdenky,“ zářila Gewesslerová po zasedání vlády. Potřebná rozvojová investice 240 milionů eur byla uspíšena v důsledku koronavirové krize.

Jedná se ovšem o velmi složitý projekt, protože v Rakousku kromě částečně státních spolkových drah ÖBB působí i několik soukromých dopravců, které bylo do projektu nutné zapojit. Největším z nich je WESTbahn stavebního podnikatele Hans-Petera Haselsteinera provozující spojení mezi Vídní a Salcburkem. K tomu je třeba připočíst komunální dopravní podniky ve větších městech.

Příjmy z jízdného budou rozdělovány podle komplikovaných vzorců, do kterých se započítává, kolik jízdenek se kde prodalo v roce 2019, kolik možností přípojů existuje a kolik kilometrů na jednoho cestujícího se průměrně najede. Vedle klimatické jízdenky budou ÖBB investovat půl miliardy eur do nákupu dalších nočních vlaků, aby nabídly železniční alternativu k letům na kratší vzdálenosti po Evropě.


Doplňující poznámky redakce Kulturních novin:
• Leonore Gewesslerová stojí v čele ministerstva pro „ochranu klimatu, životní prostředí, energetiku, mobilitu, inovace a technologie“, tedy včetně dopravy.
• Ve Vídni, jež je jednou ze spolkových zemí, je celoroční jízdenka na MHD za 365 eur zavedena už od roku 2012.
==========================
Text, který původně vyšel v deníku taz, přetiskujeme díky laskavosti (družstevní) redakce taz. Pro Kulturní noviny jej přeložil Pavel Mašarák.