Čtrnáctideník Kulturní noviny
5. číslo pondělí 2. 3. 2020
Ekologové musejí bojovat i za sociální spravedlnost

Osloví zelení jen lidi s nadprůměrným příjmem, nebo i dělníky? Rozhovor s předsedou poslaneckého klubu zelených v Německém spolkovém sněmu Antonem Hofreiterem a předsedou Spojených odborů pracovníků ve službách (Verdi) Frankem Wernekem.
taz am wochenende: Pane Hofreitere, pocházíte z dělnické rodiny. Jeden váš dědeček byl zedník, druhý stavěl sloupy elektrického vedení, váš otec se stal díky večernímu studiu inženýrem. Na polici jste měli knihy z nakladatelství Büchergilde Gutenber ... více »
Bez smutku i bez nadšení

Nesoustavné komentáře zeleného boomera k výsledkům voleb do Národní rady Slovenské republiky.
OľaNO: že žijeme ve společnosti spektáklu, víme nejpozději od Guye Deborda (1967), takže žádné velké překvapení. Jistěže bych si přál, aby politika byla (zase?) soubojem idejí, resp. programů, ale jestli o to lid nestojí, vnucovat mu to nebudu – v t ... více »
Komu dal pámbu úřad!

Komentář o urbánních mýtech a zodpovědnosti za ně.
Starosta Líšně, což je městská část statutárního města Brna, napsal do Líšeňských novin Slovo starosty a tam se rozepsal, že recyklovat se nevyplácí a prý stejně všechno skončí v kotli ve spalovně. To je mimochodem jeden z nejrozšířenějších urbánníc ... více »
S Maďarskem a Polskem na věčné časy – ale trochu jinak

Na okraj i do hloubky nového sloganu Milionu chvilek pro demokracii.
Milion chvilek pro demokracii má nové „volební“ heslo: „Nechceme jít cestou Maďarska a Polska.“ Už jsem dost starý, a tak si pamatuju, kdy jsem tohle heslo viděl v českém veřejném prostoru poprvé: na začátku roku 1989, kdy na všech veřejných místec ... více »
Hledají se demokratické, sociální a ekologické politiky

Udržitelná a nerůstová budoucnost je nejspíš možná i bez revoluce, ale dá to fušku.
Brněnský Trast pro ekonomiku a společnost (jehož zakladatelkou a vůdčí osobností je bioložka a ekonomka Naďa Johanisová, mj. členka a činovnice družstva Kulturní noviny) ve spolupráci s několika dalšími institucemi a iniciativami uspořádal nekonve ... více »
Počátky družstevnictví v Evropě

Kapitola o osobnostech z české družstevní historie bude uzavřena krátkým přehledem prvních iniciátorů družstevních myšlenek z oblasti mezinárodního družstevnictví. Jejich dílo a myšlenky ovlivnily i počátky českého družstevnictví a některá jména byla i dříve zmíněna.
Továrník a filantrop Robert Owen je známý anglický utopický socialista. Snažil se o obecné povznesení pracujících, neboť původ společenského zla viděl v lidské nevědomosti. Kritizoval soudobé hospodářské poměry, které chtěl změnit bez bojů a násilí ... více »
Indies 30

Původně brněnský obchod s hudebními nosiči, který záhy vyrostl ve výrazné a úspěšné vydavatelství, právě slaví třicet let od svého vzniku. V roce 2007 se vydavatelství rozdělilo na tři samostatné subjekty, Indies MG Miloše Grubera, Indies Happy Trails Jaromíra Kratochvíla a Indies Scope Milana Páleše. Shodné otázky Kulturních novin dočasně spojují někdejší spolupracovníky opět dohromady.
Nakolik šly vaše cesty třicet let po otevření půjčovny desek v Brně takovým směrem, jaký jste si na začátku představovali? Miloš Gruber : Na začátku, když vznikala půjčovna CD, jsem neměl vůbec tušení, že se ze mě stane vydavatel tolika krásných des ... více »
Odpovědnost umělce II

Celoroční seriál úvah o odpovědnosti umělce pokračuje úvahou výtvarného umělce a spisovatele Mariana Pally. K tématu se dále vysloví například teoretik a kurátor Jan Zálešák, dvojice spolupracujících umělkyň Barbora Zentková a Julia Gryboś či šéfkurátor Moravské galerie v Brně Ondřej Chrobák.
Každá odpovědnost zavazuje, začíná to tkaničkama u bot. Když jsem býval malý, všechno bylo velké, i babička, která na mě čekávala s klackem před barákem, když jsem se s klukama vracel pozdě domů od rybníka, kam jsem měl zakázáno chodit, protože jsem ... více »
Několik kusých poznámek k výstavě Michaëla Borremanse

Proč je pro naši vizuální kulturu stále tak atraktivní ukazovat utrpení mladé ženy nebo dívky, často z pozice umělce – muže? Proč stále zabírá estetizování smutku spjaté s (mladou) ženskou postavou?
Výstava v Rudolfinu, jejímž kurátorem je Petr Nedoma, prezentuje střízlivě a podmanivě nainstalované obrazy malých i nadživotních formátů, doplněných o videoinstalace. V tomto textu se jen okrajově zmíním o technice malby, ze které malíř vychází – v ... více »
Denisa Krausová: Drzost zpracovat banalitu

„Jsem příklad umělce, který je sám sobě nepřítelem,“ říká malířka, která si váží chyby v obraze a jeho prostor buduje naruby. Péčí Oblastní galerie Vysočiny v Jihlavě vyšla koncem loňského roku kniha rozhovorů s umělci „z Českomoravské povýšeniny“ s názvem Tam u šraňků bude přístaviště. Některé z nich postupně představujeme i na stránkách Kulturních novin.
Ptala se ILONA STAŇKOVÁ Denisa je na cestě. Její původní ateliér, do kterého spolu právě vstupujeme, se nachází v domě jejích rodičů. V době, kdy spolu rozprávíme, již část obrazů přemístila do nového působiště. Fascinovaně pozoruji podlahu. Modelem ... více »
Minimal Wage Open Space

Nabídka práce: Nabízíme možnost vykonávat uměleckou činnost dle vlastní potřeby a zájmu za minimální mzdu 87,30 Kč/h v novém open space v širším centru Brna na Gorkého 42. I takto lze zvát na výstavu Andrease Gajdošíka a Jonáše Svobody v brněnské galerii OFF/FORMAT.
Zatímco sedíme v kuchyni, pijeme pivo a vymýšlíme název výstavy, jejím autorům, Andreasovi a Jonášovi, běží minimální mzda. Stejně tak, když nakládají nábytek, instalují, fotí. Práce jako každá jiná. Jakákoliv zápůjčka a výpomoc jsou zpoplatněny. Au ... více »
Dvojí obrazotvornost

Mimořádný kurátorský text je hlubokým i poetickým setkáním, podobně jako sama tvorba Adrieny Šimotové a Jiřího Johna, nyní k vidění, či lépe prožití v Oblastní galerii Vysočiny v Jihlavě.
Výstava s názvem Adriena Šimotová, Jiří John – Dvojí obrazotvornost se pokouší přispět k rozšíření povědomí o významu uměleckého odkazu této partnerské dvojice, a to nejen v kontextu jejich pomyslného návratu na Vysočinu. Jiří John pocházel z Třeš ... více »
O dekalku (hradu i tiché komůrce Kremláčkova projevu)

Akademický malíř Josef Kremláček (5. 3. 1937 v Třebíči – 22. 6. 2015 v Třebíči), malíř, grafik, ilustrátor a pedagog, člen Sdružení Bienále Brno, České sekce IBBY Praha a surrealistické skupiny Stir up, patřil k našim předním ilustrátorům knih pro děti a mládež. Vydavatelství Amaprint-Kerndl připravuje k vydání Kremláčkovu monografii. Z jejího rukopisu přinášíme se souhlasem vydavatele kapitolu věnovanou Kremláčkem oblíbené imaginativní technice dekalku.
Dekalk, z francouzského décalque, je obecný termín označující ve výtvarném umění metodu, která užívá obtisku nebo otisku. Je používán v malbě, grafice a monotypii. Dekalk je technikou vytváření surrealistických stranově symetrických abstraktních oti ... více »
Venuše

Báseň Sully Prudhomma (vlastním jménem René-François-Armand Prudhomme, 1839–1907), prvního nositele Nobelovy ceny za literaturu.
Vykřikl jsem: – Jak skvostná žena! Jak bledá: Smutek zavane z kytlice bídně slátené, ze šátku křížem přes ramena. Účeska se jí rozpadla, jde rozcuchaná, prostovlasá a její přirozená krása postrádá péči zrcadla. Prst rychle zčerná po bodlině! Ta mlad ... více »
Počteníčko: Nedělní klid

Dopis anonymního čtenáře redakci Národních listů o tom, že byznys je byznys a ryba bývá obvykle cítit od hlavy.
Pane redaktore! „Mordio sakrament… hia hot… prazatracená!…“ Co to? Je přec neděle; s věže svatovítské oznamuje se právě hodina, kdy počínají velké služby boží! „Hia hot, padni, potvoro pra-mordio-sakramentská!“ zní to nepřetržitě v různých variacích ... více »
Naděnko, proč bys měla být šťastná?

O kultu štěstí a svobodě nejen v Jirousově, Reynkově a Hejdově kraji.
Podle všeho se ukazuje (jinak řečeno: podle různých vnějších znaků se to jeví jako nanejvýš pravděpodobné), že jsme se přestěhovali do Pelhřimova. Např. tento text píšu ve své nové kanceláři. Oskvotování tohoto krásného místa téměř uprostřed Pelhřim ... více »