Kultura a umění Kultura

Mare z Easttownu

Kate Winsletová jako Mare z Easttownu

Pochmurný americký zapadákov jako jedna z hlavních „figur“, kolem které se všechno točí a která ovlivňuje děj. Minisérie Mare z Easttownu kombinuje klasickou linii detektivního vyšetřování s osobním dramatickým příběhem hlavní hrdinky. Vyšetřování brutální smrti mladé ženy je vydařeným hereckým sólem Kate Winsletové.

Na HBO měl premiéru třetí díl atmosférické kriminální minisérie Mare z Easttownu, jehož kvalita jenom stoupá a stoupá. Britská hvězda Kate Winslet se vrací v nové detektivce z pennsylvánské periferie, kde jako rozvedená matka se zálibou v alkoholu řeší případ drasticky zavražděné ženy. Toxické rodinné prostředí, rozpad vztahů a jakási pochmurná a tísnivá nálada je v Easttownu samozřejmostí. Tato minisérie není žádným odlehčením pátečního večera. Připravte se na temnou a důkladnou sociální sondu do nelehkého života v pensylvánském průmyslovém zapadákově. Série je postavena na hereckém koncertu Kate Winslet, která si svou roli nevyrovnané a životem unavené matky a detektivky náležitě užívá. Nabízí se ihned srovnání s kriminálkami, které stojí na osobitých ženských postavách a vládnou televizním obrazovkám – Nicole Kidman v Sedmilhářkách (2017) či Mělas to vědět (2020) nebo Amy Adams v minisérii Ostré předměty (2018).

Kate Winslet v roli Mare Sheehanové se snaží vyřešit vraždu, čelí své pohnuté minulosti, urovnává rodinné spory, snaží se být dobrou matkou a zároveň si ještě najít partnera, který by jí podržel. Mare má opravdu co dělat a okolí jí nic neusnadňuje. Minisérie je úzce spjata s hlavní postavou, která je stěžejním vypravěčem a hybatelem děje. Samotná postava Mare vystihuje celou detektivní minisérii Mare z Easstovnu. Mare je odraz a reflexe Easttownu jako města prolezlého zlobou a zkažeností – ale také jako města, kde je ukrytá naděje a možnost lepšího zítřka.

Nový detektivní seriál pro HBO napsal a produkoval Brad Ingelsby (Cesta zpátky, Noční běžec, Pryč od pece) a na režijní křeslo usedl Craig Zobel (Lov, Z for Zachariah). Producentsky minisérii vedle Ingelsbyho a Zobela zaštítili také hvězda seriálu Kate Winslet a režisér Gavin O’Connor (Cesta zpátky, Zúčtování). Vedle již zmiňované Kate Winslet hvězdný casting doplní Guy Pearce, Evan Peters nebo Jean Smart.

Už z prvních širokoúhlých záběrů na zašedlé město utopené v tajemné mlze a obklopené kouřem z komínů průmyslové periferie je cítit atmosféra pomalého, těžkého a tíživého dramatu. Hlavní postava detektivka Mare je unavená a životem vyčerpaná vyšetřovatelka, která se zmítá v osobních problémech a není schopná si dát život dohromady. Je rozvedená, bydlí s vlastní matkou a vychovává malého vnuka a dospívající dceru. Její bývalý muž se čerstvě zasnoubil a bydlí naproti jejímu domu. Mare tráví večery popíjením piva se sousedkami, hádkami s matkou a občasnými známostmi. Utajuje tragickou rodinnou událost a o sobě moc nemluví. Spíše naslouchá a pátrá v okolí – své soukromí si drží za zdmi domu. A průběžně mezi rodinnými hádkami, sousedskými střety a basketbalovými zápasy řeší s novým kolegou z města sexuálně motivovanou vraždu mladé dívky.

Minisérie nám nabízí unikátní vhled do fungování malého uzavřeného městského prostředí, kde se mísí generace a všichni se znají nebo jsou příbuzní. Mladá generace je svázána patologickými vztahy, hledáním sebe sama a experimentováním s drogami, všudypřítomnou prostitucí a často předčasným těhotenstvím. Mladí reflektují obraz svých rodičů, kteří nemají schopnost ani invenci své děti ochraňovat. Jednoduše nechávají své potomky žít tak, aby se sami vypořádali s vlastním životem. Na druhou stranu je tu cítit silné pnutí z hlediska rodičů, kteří chtějí být dobrými rodiči – ale jednoduše jim to nejde a přesto, že se snaží, tak na to nemají přirozené vlohy. Tolik by chtěli, ale až osudově jim to je ztíženo. A především samotné děti tu úlohu odmítají. Neútěšná morální, citová, majetková a finanční situace dost dobře reflektuje selhání střední generace jejich rodičů. Výsledky v podobě mladých maminek, školaček přivydělávajících si prostitucí a drogových mejdanů jsou tak vizitkou obou generací. Poslední generace nejstarších spíše kopíruje klasické pojetí prarodičů jako obyvatel, kteří otravují policii kvůli maličkostem a mluví svým dětem do vedení jejich rodinné domácnosti, ve které mnohdy sami žijí.

Série se zaměřuje na osobní rodinné drama Mare, která má mizerný vztah se svým ex-manželem, sdílí dům se svojí ráznou matkou a dospívající dcerou, která hledá vlastní milostný život. Mare žije ve městě, kde se zná každý s každým – a místo závažných případů řeší každou sousedskou maličkost. Vlastní život plný napjatých vztahů, neustálých hádek a prázdných lahví od piva si občas zpestří basketbalovým zápasem, což je jediná možnost místní zábavy. A když není basketbal, tak podnikají noční tahy skrze městské non-stop bary nebo sedí s pivem na verandě v obložení kamarádek ze sousedství. Scény, kdy kamarádky vzpomínají na své dětství, pijí pivo z láhve a odhalují dávná tajemství na omšelé rodinné terase, jsou svým způsobem poeticky krásné a vlastně i realistické. Místy je minisérie spíše detailní studií rozpadajících se rodinných a přátelských vazeb v malém městě, kde se nad ulicemi vznáší neustále přítomný přízrak vraždy. Děsivý zločin prostupuje už tak pochmurné maloměsto, které má svých problémů dost. A mnoho jich má ještě před sebou.

Na novou lásku Mare nemá čas ani energii – to ovšem může změnit příjezd kdysi slavného spisovatele. Celý tento poklidný marasmus malých a pomalu se drolících životů v uzavřené městské komunitě je narušen nálezem zavražděné mladé maminky. Mrtvola místní ženy se najde u řeky za městem a ihned rozpoutá vášnivé debaty v celém sousedství. Osamělá dvacetiletá matka samoživitelka žila s násilnickým otcem – s otcem dítěte nevycházeli a neustále vedli hádky. Nehledě na kriminalitou prorostlé město je podezřelých hned několik. Vražda v lecčems upomíná na rok starý případ ztracené dívky, který Mare nevyřešila a město si ho velmi dobře pamatuje. Pohřešovaná dívka je dcera Mareiny kamarádky z dětství a jejich vztahy jsou tudíž patřičně napjaté. Pro Mare to je tudíž osobní případ a stín nevyřešeného zločinu prostupuje ulicemi Easttownu. Nemohoucnost policejní práce v případu pohřešované jí je neustále připomínána. Mare samotnou to nenechá spát a ve vyšetřování to ničemu nepomáhá. Proto na policejní stanici v Easttownu přijíždí posila v podobě mladšího a zkušenějšího detektiva Colina Zabela z města. Ten to má v uzavřené komunitě, kde je každý něčí bratranec a sestřenice, jako nováček ještě těžší. A Mare není zrovna parťácký typ, ale s přiřazeným kolegou nic nenadělá.

Minisérie v sobě kombinuje klasickou linii detektivního vyšetřování s dramatickým osobním příběhem hlavní hrdinky. Její postava je skoro až shakespearovsky dramatická – nevyrovnaná, rozeklaná mezi světy a snažící se být dobrou matkou, dcerou a přítelkyní. Ani černá, ani bílá – mnohobarevná žena s nespočtem nálad a rozpoložení. Snaží se dát si život dohromady, ale prostředí a příběhy kolem jí to nedovolují. Opravdu těžké pohledat zajímavější ženskou postavu v současných kriminálkách.

Právě s postavou bude tato série jistě klesat, či stoupat – zatím jsem žádný pokles nezaznamenal. Pomalu ale jistě odhalujeme pozadí strašlivé události, motivace obyvatel a samotný charakter města, který do série zásadně promlouvá. Easttown je vlastně také samostatnou a důležitou figurou, která ovlivňuje děj a kolem které se vše točí. Cliffhangery jsou dobře promyšlené a umně pointované, příběh je chytře vystavěný. Nad zločinem převažuje dramatická linie osobního života Mare, která se vine napříč celým městem a projevuje se i v samotném případu. Perfektní postavy a dusná atmosféra amerického zapadákova roztáčí kolotoč nahnutých vztahů, kdy člověk napjatě sleduje, jaké další tajemství Easttown odhalí. Samotná detektivní linie je mírně upozaděna, ale prochází celou mozaikou maloměstského vztahového dramatu, kde každý hází špínu na své sousedy a příbuzné. Jako stín v pozadí prostupuje kolorit rozpadajících se rodin, končících přátelství, ale i začínajících lásek. Ve vší té temnotě a šedi je nenápadně skrytý motiv naděje a lepších časů. Přesto, že to tak někdy nevypadá, Mare věří v lepší budoucnost. A my bychom ji měli hledat společně s ní.

Mare z Easttownu. Režie Craig Zobel. USA, 2021,