Společnost a politika Zahraničí,Ekonomika

Volkswagen je chytřejší než FDP

Obrázek nebo fotografie#38032

Klimatické požadavky šéfa koncernu VW ukazují, že německý průmysl je z hlediska klimatické politiky dál než předseda Svobodné demokratické strany (FDP) Christian Lindner a předseda Křesťanskodemokratické unie Německa (CDU) Armin Laschet. Tlak průmyslu na tempo je nutný pro koaliční vyjednávání.

Někteří manažeři z průmyslového sektoru jsou v uvažování o otázkách klimatu dál než dosavadní političtí představitelé Německa – a také než Laschet s Lindnerem. Třeba Herbert Diess, předseda představenstva Volkswagenu, největšího evropského výrobce automobilů (součásti koncernu je i továrna Škoda v České republice), napsal na Twitteru architektům nové spolkové vlády do úkolníčku katalog deseti klimatickopolitických požadavků (viz rámeček dole pod textem). Přeje si mimo jiné výrazné zvýšení uhlíkové daně a zrušení dotování fosilních pohonných hmot, tedy značné zdražení cest autem. Je prospěšné, že se budoucí německá vláda dostává pod tlak i ze strany průmyslu, a že hlasy klimatických aktivistů a aktivistek posiluje tento významný manažer.

Šéf koncernu Volkswagen má ve svém výpadu úplnou pravdu. Účinná klimatická politika není bez rychlého odklonu od benzínových a dieselových motorů možná. Rychle ji lze realizovat jen formou přechodu na elektromobily. Diskuse o vozidlech poháněných vodíkem nebo alternativními palivy, jak ji znovu a znovu prosazují CDU a FDP, je laciným manévrem, který má odvést pozornost a jen odložit přestavbu průmyslu. Toto natahování je od základu špatné nejen z hlediska klimatických aspektů. Je to fatální chyba, i pokud jde o hospodářskou politiku. Ochrana průmyslu před požadavky výroby přátelské ke klimatu firmám škodí, protože se do přechodu pustí příliš pozdě a nebudou pak konkurenceschopné.

Šéf koncernu Volkswagen Diess patří k těm, kteří to pochopili. Skutečně důsledný ale není, jinak by byl i pro stanovení jasného data, odkdy nebude možné dodávat auta se spalovacími motory. Ty totiž chce Volkswagen mimo Evropu vyrábět i nadále. Je tak zjevné, že vstřícnost wolfsburského koncernu vůči klimatickým požadavkům není motivována ani tak starostí o ekologii, jako spíše smyslem pro dobrý obchod. To ale nevadí: skutečnost, že ochrana klimatu a zisk nejsou v rozporu, je dobrá. Pro zelené to není žádná novinka. CDU, SPD a FDP si však na tuto myšlenku musejí ještě zvyknout. Doufejme, že si zvyknou rychle.

Text, který původně vyšel v deníku taz, přetiskujeme díky laskavosti (družstevní) redakce taz. Pro Kulturní noviny jej přeložil Pavel Mašarák.

 

@Herbert_Diess, 27. září

Skutečnost, že klimatickopolitické reformy, modernizace a digitalizace zaujímají v žebříčku priorit horní místa, je dobrým základem pro koaliční vyjednávání.
Přemýšleli jsme a přejeme si, aby součástí vyjednávání bylo následujících 10 bodů:
1. Uhlíková daň ve výši 65 € za tunu (za tunu vypuštěného oxidu uhličitého nebo ekvivalentního množství jiných skleníkových plynů, pozn. red. KN) už v roce 2024. Pouze citelná opatření posunou dekarbonizaci kupředu.
2. Ukončení dotování fosilních paliv. Podstatně dřívější ukončení spalování uhlí.
3. Rozvoj obnovitelných zdrojů energie na nejméně 255 GW v roce 2030. Zelená elektřina dostupná 24/7 díky rychlejší výstavbě přenosových sítí.
4. Podporovat nákup aut s elektrickým pohonem jako služebních vozidel.
5. Prémii při koupi elektromobilu zatím ponechat a postupně ji snižovat do roku 2025.
6. Nabíjení musí být snadné jako tankování: masivní podpora a výstavba nabíjecí infrastruktury pro osobní i nákladní automobily. Stanovení závazných cílů pro rychlonabíjení.
7. Zelený vodík je sice nákladný a energeticky náročný, ale je nutně potřeba k výrobě tzv. zelené oceli a k dekarbonizaci odvětví, jako je chemický nebo cementářský průmysl.
8. Aby se ve městech dobře žilo, podpora jízdních kol, elektrokol a elektrifikovaných carsharingových služeb je naprostou nutností. Postavit ridepooling (sdílené dopravy na vyžádání – pozn. překl.) na roveň MHD.
9. Okamžitá regulace férového a bezpečného přístupu k údajům o vozidlech. Záruky pro bezpečnost vozidel a kyberbezpečnost.
10. Autonomní vozidla jsou naší budoucností – zaveďme proto plošně sítě 5G.