Náboženští vůdci Hirošimy a Nagasaki vyzývají k zákazu jaderných zbraní

Náboženští vůdci Hirošimy a Nagasaki vítají, že vstupuje v platnost Smlouva o zákazu jaderných zbraní, přestože japonská křesťanská rada „lituje“, že vláda smlouvu nepodpořila ani neratifikovala.
„Žádáme vládu Japonska, aby co nejdříve podepsala smlouvu o zákazu jaderných zbraní,“ uvedla Národní křesťanská rada v Japonsku ve svém prohlášení ze dne 27. ledna. Při oznámení 7. celosvětové mezináboženské konference o článku 9 japonské mírové ústavy v březnu rada uvedla, že smlouva „shromažďuje moudrost lidstva“ a je „hlavním krokem dlouhé cesty lidstva k naději a ideálu“.
Náboženští vůdci v Hirošimě a Nagasaki vyjádřili pocit povzbuzení i odhodlání podporovat mír a postupovat vpřed ve světě bez jaderných zbraní.
„Byl jsem povzbuzen skutečností, že přání hibakušů (Pozn. překl. japonské slovo pro ty, kdo byli zasaženi atomovou bombou) se stala globálním veřejným míněním a smlouva o zákazu jaderných zbraní byla přijata a vstoupila v platnost,“ uvedl reverend Jošitaka Cukišita, předseda rady Hirošimské náboženské federace. „K úplnému zákazu však zbývá ještě dlouhá cesta. Doufám, že smlouvu ratifikuje více zemí.“
V prohlášení zveřejněném dne 22. ledna Hirošimská náboženská federace, skupina zahrnující komunity šintoistů, buddhistů a křesťanů, uvedla, že „z celého srdce vítá“ vstup smlouvy v platnost a „modlí se za to, aby ji přijalo více zemí a regionů smlouva mohla vést k úplnému zrušení jaderných zbraní.“
„Apelujeme na všechny lidi z celého světa. Nepotřebujeme jaderné zbraně! Společně pozvedneme hlas pro úplné zrušení jaderných zbraní na celém světě. Pojďme společně vpřed na cestě k úplnému zrušení jaderných zbraní,“ uzavřela své prohlášení federace.
Cukišita, 78letý přeživší svržení atomové bomby na Hirošimu a pastor kostela Sjednocené církve Kristovy ve východní Hirošimě, se podělil o své písemné svědectví o utrpení 6. srpna 1945, kdy mu byly dva roky a osm měsíců:
„Okamžitě poté, co jsem viděl padáky (těžkých bombardérů B-29 americké armády), explodovala atomová bomba,“ napsal. „Současně, když můj starší bratr zakřičel: Mami, slunce padá! jsme byli my dva výbuchem odmrštěni.“
Reverend Mark Takao Šibamoto, předseda Křesťanské rady Nagasaki, skupiny protestantských církví a organizací ve městě, se také vyjádřil k nabytí platnosti smlouvy slovy: „Rádi bychom byli maximálně nápomocni. Je frustrující, že vláda smlouvu nepodporuje. Cítím, že mezi prioritami a hodnotami existuje mezera.“
Šibamoto, kněz Kostela Nejsvětější Trojice v Nagasaki, který patří k Anglikánské církvi v Japonsku, poté zdůraznil význam „doprovázení hibakušů uprostřed jejich bolesti“ a popsal to jako změnu „od soustředných kruhů smrti“ k „soustředným kruhům míru“.
Šibamoto poukázal na japonskou knihu z roku 1972 „Soustředné kruhy smrti: záznam lékaře, který přežil atomové bombardování v Nagasaki“, jejímž autorem je pozdější japonský katolický lékař Tacuichiro Akizuki. Kniha podle Šibamota popisuje soustředná úmrtí obětí atomového bombardování, které se v Nagasaki šíří od ground zero bodu zásahu atomové bomby. „Nyní bychom chtěli být ve spojení s lidmi kolem nás a lidmi na světě, abychom šířili soustředné mírové kruhy ze stejného místa,“ řekl Šibamoto.
Z angličtiny přeložil Tomáš Koloc. Původní text zde.