Příloha Kulturních novin Příloha Offformat

červenec 2019

Offformat Kultura

Bez těla an sich

A COOL BREEZE, pohled do instalace, foto Martin Polák

Trojí pohled na jednu výstavu – Dunja Slavíková, Petr Kovář a Jozef Cseres o výstavě pražského Rudolfina, A Cool Breeze.

Výstava v Rudolfinu má název A Cool Breeze a podle katalogu představuje nový přístup ke klasickému sochařskému námětu, k figuře. Autor katalogu, kurátor výstavy a ředitel Galerie Rudolfinum Petr Nedoma si zde klade otázku, zda je dnes v sochařství j ... více »

Offformat Kultura

Vidím figuru, tedy rozumím

Isa Genzken: Herci III 2 2015. 9 figurín, různé předměty a materiály Foto archiv Galerie Rudolfinum

Trojí pohled na jednu výstavu – Dunja Slavíková, Petr Kovář a Jozef Cseres o výstavě pražského Rudolfina, A Cool Breeze.

Etnografické muzeum pražského Rudolfina konečně otevřelo! Po mnohaletých přípravách, kdy prostor dočasně okupovala galerie zaměřená na nesrozumitelné současné umění, přišli organizátoři s první výstavou oživující umělecko-historickou archeologii. Ne ... více »

Offformat Kultura

Krásné politikum

Elmgreen a Dragset On (zelená) 2013 epoxidová pryskyřice, polyuretanový odlitek, metalický lak (měď), zelená patina, v pozadí Ron Mueck

Trojí pohled na jednu výstavu – Dunja Slavíková, Petr Kovář a Jozef Cseres o výstavě pražského Rudolfina, A Cool Breeze.

Za metaforickým názvem „A Cool Breeze“ (Svěží vánek) se skrývá ambiciosní výstavní projekt. Je to nesporně kvalitní výstava, její kurátor Petr Nedoma v ní klade aktuální poetické otázky figurativního sochařství s přesahem do ožehavých sociálně-antro ... více »

Offformat Kultura

České kresby na prodej v New Yorku?

Rozlehlý prostor Galerie Gagosian s obrovskými fotografiemi Jeffa Walla.

Zůstaňte klidní. Žádná masová vlna světového či amerického zájmu o české umění nenastala. Přesto veletrh současného výtvarného umění pod názvem Frieze New York jako pobočka slavného stejnojmenného veletrhu londýnského dílčí českou stopu přinesl.

Frieze je koncipován jako prodejní přehlídka aktuálního výtvarného umění, takže Picassa nebo jiné ověřené klasiky minulosti tu nenajdete. Naopak díla slavných osobností umění těchto dnů se tu objevují ve větším počtu, než třeba na veletrhu Art Colog ... více »

Offformat Kultura

Jako bubnování

Jana Švecová: Rostliny na organtýnu (detail instalace). Foto archiv galerie

Umění jako celoživotní způsob učení aktuálně představuje, nebo spíše zosobňuje Jana Švecová v brněnské galerii OFF/FORMAT.

O filmu Jima Jarmushe, Paterson, se mluví jako o „poetickém a komorním“, protože život, sny a krásu nahlíží přes všednodennost v prostoru výrazně nepřekračujícím konkrétní hrdinovu „komůrku“ (byt, ulici před ním, kabinu autobusu). A také proto, že t ... více »

Offformat Kultura

Ne přijít – projít! (Ohlédnutí za výstavou DEFLECTION.)

Pavel Korbička_DEFLECTION_pohled do instalace

Ne vidět, ale zažít. Ne zhlédnout, ale prožít. Je jistě krásné umělecké dílo pozorovat – ale ještě krásnější je do něj vstoupit. To bylo podmínkou letošní jarní výstavy DEFLECTION Pavla Korbičky v Domě umění města Brna.

Brněnská galerie je pro tento typ imerzních instalačních projektů jedinečnou institucí. Má nejen ideální architektonické dispozice pro práci se světlem při variování prostoru. Má rovněž profesionální kurátorský a instalační tým a minimálně jednou ro ... více »

Offformat Kultura

Knot Island II.

Jozef Mrva ml., pohled do instalace. Foto archiv KN

Plastické mapy pavoučích sítí komunikací, fotokoláže zaplétající do uzlu snímky tichomořských atolů, video, v němž náš pohled peláší po jejich vzpínajícím se povrchu jak veverka ve šlapacím bubnu. Na obrazy jakého světa se to díváme?

 Jsou mezi námi tací, kteří si vystačí s představou Země jako lívance, my ostatní víme, že se podobá kopačáku. Jak však nastiňuje název Mrvova staršího díla Reject the Globe and Oppose Flat Earth at the Same Time, je možno zpochybnit oboje. Smyslová ... více »

Offformat Kultura

Nebetyčná dávka optimismu

Jan Turner, Péče o pahýl, pohled do instalace výstavy. Foto: Markéta Lisá

„Umělec opravuje pahýl neboli to, co je potlačeno, ale ne z bezvadného správňáctví, v kterém se mnohdy snažíme zachránit sami před vlastním pahýlem, ale prostě proto, že je už vážně čas se na to konečně mrknout.“ Jan Turner se dlouhodobě kriticky zabývá vztahem člověka a krajiny, aktuální výstava není výjimkou.

 V Galerii 35m² najdeme několik starých úlomků dřeva z lesa pečlivě omatlaných lepidlem, některá úplně celá, jiná jen v určitých místech. Dva z pahýlů jsou vztyčeny, jeden je pojednán plastem pouze místy, druhý je naopak zcela zalitý v poloprůhledné ... více »