Příloha Kulturních novin Příloha Offformat

únor 2020

Offformat Kultura

Výstava roku 2019

Berlínský Haus der Statistik. Foto archiv

Odpovědi umělců, teoretiků a kurátorů na otázku Kulturních novin, „Jakou výstavu roku 2019 považuješ za výjimečnou a z jakého důvodu?“ přibližují čtenáři jak mediálně zvučný program tuzemských či evropských center umění, tak třeba i bytovou výstavu nebo společný projekt umělců, biologů, techniků, programátorů a včel.

Jana Písaříková , teoretička, kurátorka Moravské galerie v Brně: Často přemýšlím o tom, zda umění může lidem měnit životy, myslím si, že jednotlivcům určitě ano, ale na společnost jako celek má v současné době jen minimální dopad, bohužel. Za rok 20 ... více »

Offformat Kultura

Odpovědnost umělce I

Josef Lada: Krmelec

Otvírák, tematický nástřel celoročního seriálu úvah o odpovědnosti umělce, který se bude na stránkách Kulturních novin objevovat pravidelně v číslech editovaných Petrem Kovářem. K tématu se vysloví teoretik a kurátor Jan Zálešák, umělec a spisovatel Marian Palla, dvojice spolupracujících umělkyň Barbora Zentková a Julia Gryboś, loňský vítěz Ceny Jindřicha Chalupeckého Andreas Gajdošík, šéfkurátor Moravské galerie v Brně Ondřej Chrobák, umělkyně a kurátorka Marta Fišerová Cwiklinski, umělec, performer a vysokoškolský pedagog Vladimír Havlík a snad i někdo další…

Ptal jsem se studentů střední umělecké školy, jakou má dnes umělec ve společnosti pozici. A jestli tato představa měla vliv na jejich rozhodnutí začít studovat umění. Nepřekvapivě se hovor většinou stočil k představám jejich rodičů a prarodičů, kteř ... více »

Offformat Kultura

Tereza Říčanová: Na padesát životů

Tereza Říčanová. Foto Jana Šašková.

Malířka, mlíkařka, matka pěti dětí a známá ilustrátorka Tereza Říčanová žije část svých padesáti životů na Vysočině na statku v Mezné u Pelhřimova. Péčí Oblastní galerie Vysočiny v Jihlavě vyšla před Vánoci kniha rozhovorů s umělci „z Českomoravské povýšeniny“ s názvem Tam u šraňků bude přístaviště. Několik z nich postupně představíme i na stránkách Kulturních novin.

Masivní kuchyňský stůl, okénkem dovnitř proniká ostré jarní slunce. Naproti pec, ve které ševelí oheň. Tereza se usmívá, mhouří oči a s šibalským úsměvem očekává první otázku. Dávku odpovídajících emocí je třeba přimyslet i k jejím odpovědím. Během ... více »

Offformat Kultura

Když jsme si četli

Minh Thang Pham: Když jsme si četli. Foto archiv galerie.

„S otcem jsme měli dobrý vztah, ale nikdy jsme si moc nepovídali; já neumím dobře vietnamsky a on se zase nikdy nenaučil pořádně česky,“ říká Minh Thang Pham, který se aktuální výstavou v galerii OFF/FORMAT věnuje mezigeneračním vztahům na půdorysu střetu dvou odlišných kultur.

Videa a performance Minha Thanga Phama lze chápat i jako klíčovou dírku, která nám odhaluje útržky autorových osobních zkušeností, zážitků a úvah. Patří mezi ně například studium na pražských uměleckých školách, které tematizuje v humorně ironickém ... více »

Offformat Kultura

Nikdy nikde nikdo nic

Oľga Moravcová, diptych Nikdy nikde a Nikdo nic. Foto Andrea Uváčiková

Minimalistická grafika Oľgy Moravcové jako jemný, ale angažovaný komentář k fenoménu ženského holení. Autorka textu jej předkládá v rámci širší úvahy o vnucených konstruktech našeho chování a nemožnosti skutečného poznání věci ve stínové komunikaci slov.

„Nikdy nic nikdo nemá míti za definitivní, neb nikdy nikdo neví, co se může státi,“ zpívá se v písni Voskovce, Wericha a Ježka z roku 1931. Aktuálnost téhle existenciální pravdy nám připomíná výstava Oľgy Moravcové s názvem Nikdy nikde nikdo nic. Ro ... více »