Příloha Kulturních novin Příloha Offformat
srpen 2020
Kolektivní péče o Národní galerii

Do aktuálního výběrového řízení na post ředitelky Národní galerie se přihlásil kolektiv teoretiček, kurátorek a umělkyň. Chtějí spolu se stávajícími zaměstnanci i vystavujícími umělci a umělkyněmi táhnout za jeden ohleduplný provaz.
Národní galerie vybírá svoji novou ředitelku nebo ředitele. Kdo by to mohl chtít dělat? Kritizovaný kolos mnoha budov, sbírek i „živého“ umění zjevně dlouhodobě trpí neutěšenými vnitřními vztahy, nedostatečným financováním a neustálými otazníky nad ... více »
Nejsem váš procesor, jsem soukromý majetek sebe sama

„Jemně, zlehka a pomalu participovat jako jeden z mnoha miliard procesorů na výpočtu, který skrze maximální efektivitu konání, nejvyšší zisk jednotlivých aktérů a jejich bezbřehou sobeckost spěje k výsledku, který popírá většinu z nás.“ Celoroční seriál úvah o odpovědnosti umělce pokračuje úvahou umělce, loňského vítěze Ceny Jindřicha Chalupeckého, Andrease Gajdošíka. K tématu se dále vysloví například teoretik a kurátor Jan Zálešák, umělkyně a kurátorka Marta Fišerová Cwiklinski či šéfkurátor Moravské galerie v Brně Ondřej Chrobák.
Mám-li přemýšlet nad zodpovědností umělkyň a umělců, musím prvně vyjasnit svůj postoj k esenciálnímu mýtu umění – vlastní výjimečnosti. Pochybuji o ní. Pochybuji o jedinečném postavení umělkyň a umělců ve světě. Pochybuji o výjimečnosti umělecké prá ... více »
Nechat plynout, co se právě děje

„Posvátno je nějaký zažitý princip řádu. Když chci udělat performance, nemusí být pokaždé stejně opakovaná, ale snažím se dostat do toho podobného pocitu, který je pro mě sváteční a intenzivní. Tak to tam prostě je. To „jení“ je,“ říká performer, hudebník, umělec-aktivista Matěj Kolář. Péčí Oblastní galerie Vysočiny v Jihlavě vyšla koncem loňského roku kniha rozhovorů s umělci „z Českomoravské povýšeniny“ s názvem Tam u šraňků bude přístaviště. Některé z nich postupně představujeme i na stránkách Kulturních novin.
Matějův čas pro rozhovor si uzurpuji v pozdních hodinách – v administrativním patře Oblastní galerie Vysočiny v Jihlavě. Hned po skončení rozhovoru je mi jasné, že bude třeba něco doplnit. Druhé setkání se odehrává tamtéž, jen u mě v pracovně. Matěj ... více »
Tady úložiště nebude!

Matěj Kolář zahájil výstavu Nostalgie jako avantgarda aktivistickou performancí. V industriálním prostoru bývalé továrny můžete zhlédnout díla pěti současných malířů a videoart z Vysočiny.
Výtvarnou akcí s názvem „100× kolem Čeřínku“ demonstruje Matěj Kolář nejen silný osobní vztah k místu vytipovanému k uložení vysoce radioaktivních odpadů z našich jaderných elektráren, ale především strach, obavy, nejistotu existence, ale i námahu, ... více »
Když dny ztrácejí jména

Umění Doby Covidové. Před týdnem skončila výstava uměleckých reflexí bytí v nouzovém stavu. Díla nevznikala poté, ale v nejistém průběhu.
Koncem května se znovu otevřely výstavní sály. Stalo se tak po necelých třech měsících, během nichž se většině lidí zcela proměnil řád a prožívání času. Na koho nedolehly existenční problémy, pocítil alespoň ty existenciální, když si uvědomil (vyzko ... více »
Myceliem

Základním tématem aktuální výstavy v galerii OFF/FORMAT je sexualita a tělesnost, přičemž název Myceliem odkazuje k spletitosti a skrytosti na jedné straně a prorůstání a široké propojenosti na straně druhé.
Naší realitě v oblasti sexuality dominuje maskulinní heterosexualita. Tato konvence neurčuje jenom uvažování společnosti o tom, co je normální a co ne, ale prosakuje do mnoha lidských projevů včetně jazyka, aniž by to řada z nás vnímala. Související ... více »
Kouzelnice Sakuma po deseti letech. Proměny malířské tvorby Evy Sakumy

Malířku Evu Sakumu si sám pro sebe řadím mezi kouzelnice. Kouzelníci dokáží představit oku člověka věci, které ne že nevidělo, ale o kterých netušilo, že je může spatřit tady a teď a v této ustrojenosti.
Eva Sakuma pro mne patří do řady výtvarných iluzionistů, jako je Michal Pěchouček, František Matoušek nebo i Pavel Hayek. Tito umělci nenápadně, avšak nápaditě využívají postupy, které představují malířské techniky a předmětnou inspiraci v nové, viz ... více »
Odpovědnost umělce IV

Celoroční seriál úvah o odpovědnosti umělce pokračuje mantrickou úvahou umělce, performera a pedagoga Vladimíra Havlíka. K tématu se dále vysloví například teoretik a kurátor Jan Zálešák, umělkyně a kurátorka Marta Fišerová Cwiklinski, umělec Andreas Gajdošík či šéfkurátor Moravské galerie v Brně Ondřej Chrobák.
VLADIMÍR HAVLÍK Jestli se nepolepším, lepším se nestanu. Jestli se nepolepším, lepším se nestanu. Jestli se nepolepším, lepším se nestanu. Jestli se nepolepším, lepším se nestanu. Jestli se nepolepším, lepším se nestanu. Jestli se nepolepším, lepš ... více »
Jan Exnar: Vybrat to, co stojí za to

Dřív, když jsem maloval obraz, tak jsem měl stále pocit, že vytvářím nějakou věc, a měl jsem k tomu takovou zvláštní zodpovědnost. Dneska už ji nemám, něco si vymýšlím a ověřuji, a to, že přitom vznikne obraz, už je spíš souběh,“ říká sochař, malíř a sklář Jan Exnar. Péčí Oblastní galerie Vysočiny v Jihlavě vyšla koncem loňského roku kniha rozhovorů s umělci „z Českomoravské povýšeniny“ s názvem Tam u šraňků bude přístaviště. Některé z nich postupně představujeme i na stránkách Kulturních novin.
Prostorný ateliér vybudovaný ze staré stodoly je prozářen světlem. Kousek od hlavní silnice na Jihlavu a přitom v poklidném koutě s výhledem na lesík. K domu vede úzká stromová alej, v zatáčce nelze přehlédnout letitý rybízový sad. Letmo nakoukneme ... více »
Umění pod rouškou II.

Dokončení ankety tentokrát s důrazem na situaci nakladatelství (Větrné mlýny, Baobab, Galén, Host), ale také reflexi samotnými umělci (Denisa Krausová, Šárka Basjuk Koudelová, Jaroslav Kovanda…).
Všechny články knižního trhu jsou spolu těsně propojené, říká Miroslav Balaštík z Nakladatelství Host, když vysvětluje, že finanční výpomoc ministerstva malým nakladatelstvím situaci nevyřeší. Malá nakladatelství se již v březnu spojila do cechu (CM ... více »
Odpovědnost umělce III

.
Nejsme si zcela jisté, zda lze na problematiku odpovědnosti umělce nahlížet jako na specifickou kategorii. Je snad odpovědnost umělce jiná nebo větší, než odpovědnost kohokoliv jiného? Kterékoliv jiné osoby? Otázka ovšem také zní – odpovědnost ke ko ... více »
Tiredness Quotes v Karlín Studios

Hudební jam jako protest a současně symbolická paralela s tlakem společnosti na vysilující stále se zrychlující výkon – ve výstavním projektu Barbory Zentkové a Julie Gryboś.
Toho dne klesla teplota až ke dvaceti stupňům pod nulou. Bylo to na začátku bouřlivého roku 1972, kdy se Západním Německem ozývaly výstřely Frakce rudé armády, a proto policie a úřady bedlivě střežily i undergroundové koncerty. Krautrocková kapela C ... více »
Luboš Drtina: Aby to všechno harmonovalo

„Já jsem začal dělat knížky proto, že je mám rád. Dvě tři za rok, ve třiceti kusech s originální grafikou. Pak to se ženou ručně sešijeme. Nespěcháme, neříkáme nikomu žádné termíny,“ říká grafik, typograf a vydavatel Luboš Drtina. Péčí Oblastní galerie Vysočiny v Jihlavě vyšla koncem loňského roku kniha rozhovorů s umělci „z Českomoravské povýšeniny“ s názvem Tam u šraňků bude přístaviště. Některé z nich postupně představujeme i na stránkách Kulturních novin.
Ptala se LENKA DOLANOVÁ Do Chlov mě dovedla navigace po spletitých cestách, silnička na návsi končí. Vesnička na Pelhřimovsku usazená v kopcovité krajině, s udržovanými domy okolo návsi, na které se pasou krávy a volně pobíhají perličky. Hledala jse ... více »