Kristián Németh a Michal Stolárik: Warm Greetings – ale komu?



Recenzent formuluje tápání a rozčarování diváka uprostřed nepřesvědčivé či nepromlouvající výstavy – environmentu oceňovaného umělce Kristiána Németha.
Do samostatné minigalerie Preview ve Fait Gallery je na jaře 2021 instalována expozice s lákajícím názvem Warm Greetings. Divák vstupuje do trojbokého prostoru s růžově vymalovanými stěnami. Co nám vlastně výtvarník Kristián Németh a kurátor Michal Stolárik předkládají?
Uprostřed, za napůl zataženým závěsem u vchodu, bíle prosvítá nainstalovaný objekt. Na poschoďovém stojanu připomínajícím staromódní stolek na květiny jsou umístěny voskové propletence přírodních tvarů. Vosková vlákna mohou asociovat seschlé stvoly, klubko háďat, zvětšený model podhoubí, vnitřnosti nebo vypreparovaný biologický materiál. V prostoru uměnímilovném jako by to byl pozůstatek nějaké výtvarné dílny. Či ještě lépe, jako by to byl pokus o domácí výstavku na konci dětského odpoledne: důrazný vzdor infantilnímu realismu! Konec růžového pokojíčku! Prepubertální manifestace objevu abstrakce!
Takovou úvahu koneckonců můžeme podpořit i pozorováním čtveřice obrazů. Ty nabízejí nepravidelně propalované obdélníky ze starorůžového molitanu, občas ozdobené kuchyňskými gumičkami. Též vstupní závěs nese stopy podobných destruktivních intervencí. Možná že i vystavené voskové objekty jsou jen zhroucená někdejší sláva. Ocitli jsme se v prostoru, kde autor manifestuje zašlé časy a zatracené hodnoty. Pokud tu kdy cokoli za něco stálo, je to pravděpodobně nenávratně pryč. Nepotřebujeme růžové brýle, abychom viděli, že se tu lakuje na růžovo zánik, úpadek, rozpad. Jsme na přehlídce trosek, odpadu, bezvýznamnosti a duchovní prázdnoty. Je to nicotné, smutné, nezajímavé.
Zároveň je na této výstavě nápadné, že je téměř nepůsobivá. Její materiálová trivialita, tvůrčí nepůvodnost, instalační tradicionalismus a vizuální fádnost ponechávají diváka nedotčeným. Výstavka přináší dojem zbytečnosti a rozčarování. Ještě tak sebeironie – ale na to se instalace tváří příliš vážně. Návštěvník tedy musí sáhnout po katalogu v naději, že v kurátorském textu objeví klíč. – Pozdravná floskule použitá jako název výstavy je však v textu zbavována své metaforičnosti a je nám prozrazeno, že zkroušené voskovice jsou opravdu teplem zkroucené svíčky, nadto obsahující narážku na první svaté přijímání. A růžová barva je barvou homosexuálů. Zde bez vysvětlení. – Že by homofobní žertování? Že by obrazy deziluze? Že by příspěvek do populární diskuse k tématu církevních kauz? Že by aktuální společenská kritika? Není to trochu laciné, vážení?
Kristián Németh: Warm Greetings. Kurátor: Michal Stolárik. Fait Gallery, Brno, 12. 5. – 14. 8. 2021.