Irena Janečková

Narodila se roku 1949. Pochází ze sklářského kraje na severu Čech, žije v Ostrově na Karlovarsku. Odmala se aktivně věnovala tanci, hudbě, divadlu a výtvarné činnosti, pod tlakem rodičů však vystudovala strojírenství na Střední průmyslové škole. Několik let pracovala v oboru, přitom hledala práci, která by jí byla bližší. Po třetí mateřské dovolené absolvovala kurz výtvarného umění u Jiřího Zavorala (1984–1988), několikrát zvítězila v okresních soutěžích neprofesionálních malířů, uspořádala 40 samostatných výstav, obrazem Exodus přispěla do benefiční aukce na záchranu domu Gustava Mahlera (Praha, 1997). Začátkem 90. let se podílela na restaurování vitrážových oken v českých kostelích. Malbou vyjadřuje emoce, symbolická poselství a využívá i synestetických vjemů, např. jak „vidí“ hudbu. Obrazy často doprovází textem. Její specialitou jsou kaligrafické šifry jmen, k nimž připojí popis dané osobnosti podle toho, jak „cítí“ konkrétní kompozici (tyto obrázky již vlastní lidé v 17 zemích v Evropě, USA a Asii). V roce 2002 nastoupila do karlovarské redakce MF Dnes jako asistentka šéfredaktora a redaktorka kulturní a ekonomické rubriky. Po třech letech pak přijala nabídku na funkci šéfredaktorky Ostrovského měsíčníku, pro nějž mj. vytvořila 18dílný seriál o regionálních hudebních skupinách z let 1950–2012 a pravidelně přispívala svými fejetony „Pod čarou“. Intenzivně se zajímá o soukromý život Niccola Paganiniho (od roku 1982). Nyní je lektorkou volného tance pro dospělé a spisovatelkou na volné noze.  

Knihy: Láskyplné trapasy (povídky, 2009), Odmykání – výběr poezie a obrazů z let 1964 až 2009 (2010), Na schovávanou s životem (pod pseudonymem Lena Nová, 2011), Já a moji muži (pod pseudonymem Lena Nová, 2015), Všechno je možný (2018).

Seznam článků